E-mail to najpopularniejsza metoda komunikowania się z innymi użytkownikami internetu. Codziennie każdy wysyła mnóstwo wiadomości prywatnych oraz firmowych. Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy w ekspresowym tempie dzielić się zdjęciami, informacjami, wydarzeniami ze znajomymi, szefem, osobami przebywającymi setki kilometrów od nas. W firmach e-mail ma bardzo duże znaczenie. Komunikacja w firmie jest niezwykle ważna. Tą drogą można dokonywać zakupów, wysyłać powiadomienia do klientów, kontaktować się z nimi w sprawie zamówienia. Istnieją jednak zagrożenia związane z korzystaniem z emaila. Jakie? O tym napiszemy w dzisiejszym artykule.

Phishing to znana już wszystkim forma internetowego oszustwa, z którym praktycznie każdy miał okazję się spotkać. Przestępca działa za pomocą fałszywych wiadomości w które użytkownik siedzi wierzy i zaczyna działać zgodnie z instrukcjami oszusta. Fałszywa wiadomość może przypominać wiadomość od naszego znajomego, pracodawcy, firmy ubezpieczeniowej, prawnika czy urzędu. Oszust nie ma skrupułów. W wiadomości każe zalogować się do banku podając link, zmusi do przelania pieniędzy na swoje konto, a nawet zmieni wszystkie dane w serwisach w jakich jesteśmy zalogowani. Co mają na celu tego rodzaju ataki?

  • Wyłudzenie cennych danych oraz informacji. Atakujący ma na celu zmuszenie użytkownika do kliknięcia w link, który poprosi o zmianę hasła i nazwy użytkownika. W ten sposób kradnie konto i dane na nim zgromadzone.
  • Przejęcie kontroli nad systemem. Atakujący ma na celu zainfekowanie komputera by przejąć wszystko, co się na nim znajduje. W tym celu wysyła złośliwy link kierujący na stronę, gdzie zostaje przeprowadzony atak.
  • Pozyskanie danych lub przejęcie kontroli za pomocą zainfekowanych załączników. W wiadomości znajdują się pliki, które po otwarciu atakują komputer i dają oszustowi dostęp do systemu.
  • Scam to równie popularna forma oszustw, która ma na celu kradzież i oszustwo. Dostajesz wiadomość o wygranej na loterii czy w konkursie, wchodzisz w podany link, ale musisz wnieść opłatę manipulacyjną. Po dokonaniu przelewu nie ma śladu po wygranej, ani po pieniądzach.

W jaki sposób możemy się ochronić przed tego rodzaju atakami? Czy w ogóle da się przed tym uchronić? Oto kilka porad, by nie stać się ofiarą tego rodzaju ataku:

  • Nie ufaj wszystkim wiadomościom jakie otrzymujesz. Przed ich otwarciem dokładnie zweryfikuj pochodzenie, jeśli masz wątpliwości usuń wiadomość.
  • Zwróć uwagę na załączniki znajdujące się w wiadomości, szczególnie wtedy, jeśli nie spodziewasz się przesyłania jakichkolwiek plików.
  • Emaile zaczynające się od “Dear Customer” odrzucaj bez wahania.
  • Jeśli nadawca prosi o udostępnienie numeru karty kredytowej czy prosi o przesłanie skanu z dowodu nie reaguj. Warto też wysłać taką wiadomość do banku.
  • Uważaj na wiadomości ze znanych organizacji, które zapraszają do skorzystania z linków – zwróć uwagę na dokładny adres nadawcy.
  • Widząc wiadomość z adresu znajomego, która zdecydowanie różni się sposobem wypowiedzi musisz być czujny.

Bezpieczne korzystanie ze swojej poczty na komputerze wymaga dokładnego sprawdzania tego, co przychodzi na twój adres.